تأثیر بازی وارسازی آموزشی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان اتیسم

تأثیر بازی وارسازی آموزشی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان اتیسم

مهرناز گوهری1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر بازی وارسازی آموزشی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان اتیسم پایه ی اول ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 99-98 صورت پذیرفته است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان اتیسم پایه ی اول ابتدایی شهر اهواز و نمونه ی پژوهش برابر با جامعه ی آماری بود که 8 نفر از دانش آموزان اتیسم را شامل میشد و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981،1980) بود. هر دانش آموز گروه، آزمایش 3 جلسه ی 45 دقیقه ای با استفاده از بازی وارسازی آموزشی، آموزش دید و گروه کنترل به دور از متغیر مستقل نگاه داشته شد. به منظور بررسی تغییرات حاصله، ابتدا یک پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل که همان بازی وارسازی آموزشی بود قرار گرفت و از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. برای تجزیه تحلیل داده های آماری از روش هایی در دو سطح توصیفی (شاخص های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (آزمون یومن ویتنی) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که به صورت کلی، استفاده از بازی وارسازی آموزشی انگیزش تحصیلی دانش آموزان اتیسم پایه ی اول را افزایش می دهد.
کلمات کلیدی : اتیسم انگیزش تحصیلی بازی وارسازی آموزشی